SØRGE OVER NOEN MAN ALDRI HAR MØTT

Hver gang det er noen dødsulykker i trafikken, så tenker jeg alltid på den trafikkulykken som rammet familien min. 5 år før jeg kom til verden, så var det en trafikkulykke her i Gjerdrum. 4.juli 1986 var det en 6 år gammel gutt som hete Terje som ble påkjørt på riksvei 120. Legehelikopteret ble tilkalt raskt, men farten på bilen hadde vært alt for høy og Terje døde momentant. Denne gutten skulle vært storebroren min…


Dette er noe jeg sørger over, jeg sørger over broren min som jeg aldri fikk møtt.
Storebroren min, Arne, levde da dette skjeddde mens jeg og Nina ble født etter hans død. Det mangler en i søskenflokken vår, vi skulle vært to gutter og to jenter. Han er med oss, men kun via bilder. Jeg har blitt fortalt så mye om han. Hvordan han var og ikke minst hvordan ulykken skjedde. Jeg husker da jeg var liten så pleide jeg å prøve å snakke til han. Jeg ba til Terje, for jeg ville så gjerne kjenne han også. Dessuten kunne jeg ikke begripe at han bare kunne være borte, så da tenkte jeg at han måtte ha kommet til himmelen.


Jeg merker veldig godt på foreldrene mine og Arne at de savner Terje (selvfølgelig). Døden hans har markert livet til familien min helt siden han døde og til den dag i dag. Jeg og Nina opplevde aldri Terje og heller ikke det å miste han, men samtidig så har vi levd med sorgen til mamma, pappa og Arne i alle år. Vi bærer sorgen med dem. Terje vil alltid være med oss og spør noen om hvor mange søsken jeg har, så svarer jeg at jeg har to her på jorden og en i himmelen.

Dette innlegget ble publisert i Godt og blandet og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

27 svar til SØRGE OVER NOEN MAN ALDRI HAR MØTT

  1. Nina C. sier:

    Tenker mye på Terje og det er føles jo som det mangler én i søskenflokken. fint innlegg:)

  2. Marit sier:

    Veldig sterkt å lese. Fint og modig av deg å dele. ❤

  3. Så trist å lese ❤ Sender deg en god klem jeg 🙂

    SV. Tusen takk Marita ❤ Og du fortjener virkelig alle de hyggelige kommentarene ❤

  4. Monika sier:

    Vakkert skrevet, veldig veldig sterkt å lese. Kjenner jeg blir sittende her med en klump i halsen nå. Syntes spesielt den siste setningen din var veldig fin, du er tøff som deler det her 🙂

  5. ❤ stor klem. Det er alltid tungt å miste noen, selvom man kanskje aldri har møtt dem. Alltid lure på hvordan det kunne vært, kunne blitt osv.
    Men han er alltid med deg, det tror jeg. Også ligner du fælt mye på han da, og det viser jo bare at han er "med" deg ❤

  6. Benedikte sier:

    Jeg tror dette er veldig vanlig i slike tilfeller! Du merker jo sorgen til de nærmeste, og tar del i den. Savnet er nok også der, siden du faktisk aldri fikk møtt broren din :/

  7. Siv sier:

    Hjertesmerte fra meg. Takk for at du delte dette med oss, Marita. Det er spesielt. Klem!

  8. Anne sier:

    Så trist å lese, Marita! Skjønner godt at det preger familien og deg som person også. Er jo en man faktisk ikke fikk møtt.

  9. Tonje sier:

    Det er alltid tungt å miste noen (det vet jeg alt om), og jeg skjønner godt at du sier at du har en bror i himmelen også. Verden er brutal.

  10. Like trist å lese hver gang dere skriver om det 😦
    ❤ Klem til deg

  11. Karoline sier:

    Så utrolig trist, det er alltid feil når barn dør.

  12. Anette sier:

    Åhh, dette innlegget var utrolig fint og rørende. Kjempetrist.

  13. vestfoldgirl sier:

    Så fint innlegg 🙂 og så trist at dere har en bror dere aldri har fått møte. Det er et tomrom og særlig for dine foreldre vil det alltid være et stort tomrom etter et barn som er borte.

    • Ja, det er et tomrom som ingen kan fylle. Pappa fikk sosialangst for etter Terje døde, for vi er fra ei lita bygd der alle kjenner alle. Han følte alle tenkte «stakkars han som har mista gutten sin..» Så mens jeg og Nina gikk på barne og ungdomsskolen likte han ikke å være med på avslutninger. Han ble kvitt denne angsten når nevøen min (barnet til den andre storebroren min Arne) ble født i 2005. Da ble han veldig glad i å være med på ting. Det var godt å se at pappa ble bedre 🙂

  14. Huff, så utrulig trist 😦 Kan ikke forestille meg hva dere har gått igjennom!

  15. Lene sier:

    Trist og sterkt å lese, kjente frysningene kom over hele kroppen.
    Et fint innlegg, men trist. Og veldig trist at dere aldri ble kjent med storebroren deres. Kjenner ord blir litt tomme nå..

  16. Får klump i halsen jeg 😦 Det er så utrolig trist at slikt skal skje. Føler med dere ❤

  17. Nina-Martine sier:

    Så utrolig trist! 😦 Kan ikke forestille meg hvordan det må være å ha en så nær slektning som man aldri kan skape eller huske egne minner med. Og skjønner godt at du og Nina også bærer på sorgen, sorgen over aldri å ha møtt storebroren deres 😦

  18. bremnes sier:

    Veldig fint skrevet, og ikke minst veldig trist. Jeg forstår deg. Tenker ofte på min lillesøster som døde da hun var to og jeg var fire. Er ikke mange minner man får i den alderen, men savnet er der likevel. Klem til deg 🙂

  19. Veldig fint skrevet, men utrolig trist å lese 😦 tenker på deg! ❤

  20. Så nydelig gutt! Å miste noen er aldri lett. Tenker på dere ❤

  21. Utrolig trist og rørende lesing, men også fint at du klarer å fortelle om det!

  22. Marlene sier:

    uff så utrolig trist! Kan ikke forestille meg smerten med å miste et barn 😦 Når jeg var 3 mistet jeg lillesøsteren min tre dager etter fødselen. Sorga har vært med meg hele livet, og jeg skulle ønske jeg hadde kunne blitt kjent med henne.. Men, så prøver jeg å se det «positive» i det og, at jeg fikk to nye småsøsken!

    • Jeg kan heller ikke forestille meg smerten til mamma og pappa etter å ha mistet Terje. Det at barnet ditt dør før du gjør og alt annet. Skjønner akkurat hva du føler, Marlene. Jeg hører ofte mamma og pappa sier at det er noe positivt som kom ut av det, for jeg og søstra mi kom til verden senere. De hadde ikke tenkt til å ha flere barn etter de fikk storebrødrene mine Arne og Terje. Men så ville de ikke at Arne skulle være alenebarn etter Terje døde. Først kom Nina, så kom jeg etterpå. Jeg var faktisk ikke planlagt siden, men tok og lov for at jeg ble til 🙂

Legg igjen en kommentar her

