EN HÅND Å HOLDE I

Som dere vet så jobber jeg som pleierassisent. Det har jeg snart gjort i 3 år, og dette er noe jeg virkelig trives med. Selv om jeg utdanner meg for å bli grunnskolelærer, så er dette en jobb jeg har planer om å holde på i flere år om det lar seg gjøre. Jobben min som pleierassisent har gitt meg mange jobb- og menneskeerfaringer. Jeg har opplevd død, mange forskjellige sykdommer og psykiatri på det «værste». Jeg har sett mennesker som lider og bare ønsker å død. Mennesker som er lykkelige, men som trenger en hjelpende hånd for å klare seg i en periode.

Da jeg jobbet på sykehjemmet i sommeren 2010, så opplevde jeg 3 dødsfall i løpet av en uke. Det gikk veldig inn på meg, men jeg føler jeg også lærer meg at døden er en mer naturlig del av livet av å jobbe der. På sykehjem er det ikke bare eldre mennesker, men også voksne mennesker som er pleietrengende pågrunn av sykdom som MS, kreft , schizofreni eller slag. Jeg er veldig stolt av å kunne jobbe som pleierassisent. Jeg blir ofte oppgitt og irritert når enkelte skal rakke ned på jobben min. Akkurat som om det skulle vært en møkkajobb. Jeg mener i alle fall at de som jobber på sykehjem/pleiehjem gjør en en utrolig viktig jobb. Vi hjelper og gir omsorg til de eldre og pleietrengende.

Dette innlegget ble publisert i Godt og blandet og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

32 svar til EN HÅND Å HOLDE I

  1. Ære være dokke som arbeider med dette! Eg veit eg aldri hadde passa i ein slik jobb, men det er vel slik. Nokon passar til det, nokon ikkje! Er virkelig takknemmelig for dokke som er så flinke!:)

    • Koselig sagt av deg, Eirin. Jeg har forstårelse for at ikke alle kan jobbe på et pleiehjem og det er absolutt noen som ikke bør gjøre det som jobber innenfor helse også. Man hører jo mange fæle historier om hvordan enten sykepleier, hjelpepleiere eller assisenter behandler eldre eller pleietrengende. Jeg blir så sint av å lese eller høre om sånt. Men jeg husker godt jeg syntes jobben var hard i starten, men det var mest pga psykiatrien. Men nå føler jeg i alle fall at jeg har blitt veldig tålmodig pga jobbingen innenfor psykiatrien.

  2. Lena sier:

    Syntes det er en kjempefin jobb, og ikke minst må en være tøff og kunne takle ting! Flink du er 😀

  3. Nina C. sier:

    Synes det er en utrolig fin jobb du gjør!

  4. Lene sier:

    Fint innlegg Marita:)

    Blir du rakket ned på pga jobben? Det er jo bare tragisk. All ære, og respekt til deg og alle andre som har en slik jobb. Dere gjør hverdagen lettere for mange mange mennesker, og det burde være et respektert yrke, ikke noe som folk rakker ned på – det er bare tragisk!

    Personlig så er det en jobb jeg ikke kunne hatt selv, og derfor respekterer jeg absolutt de menneskene som har disse jobbene. Godt at noen stiller opp, når jeg feiger ut.

    • Ja eller er noen som gjør narr av jobben. Sier jeg jobber som rompevasker osv. Kan tåle å høre det en gang, men når det blir en vane å kalle jobben min det hver gang jeg nevner den, så blir det irriterende. Men takk for fine ord, Lene 🙂

  5. Nina-Martine sier:

    Du har helt rett i at det er en utrolig viktig jobb du gjør/har! Vet selv at jeg ikke hadde passet til det, men det er jo utrolig bra at det er noen som liker det, og at du kan trives, vokse og lære i jobben din!

  6. Tonje sier:

    //SV: Det var kjempe godt! 🙂 Jeg visste ikke at de hadde det i Oslo en gang jeg og jeg er derfra! //

  7. Charlotte K. sier:

    Jobben din er blant de viktigste i samfunnet, ingen tvil om det 🙂

    Sv: Tusen takk, Marita! Det setter jeg stoor pris på ❤

  8. vestfoldgirl sier:

    Dere gjør en kjempeviktig jobb! og det er sikkert veldig tøft til tider…er ikke hvem som helst som hadde taklet det.

  9. Regine sier:

    Heilt einig – det er ein utrulig viktig jobb og kjempe fin jobb også, så fint at du liker jobben din 🙂
    Må være ein god følelse når ein får hjulpet så mange!!

    Håper du får ei god natt:)

  10. Så flott skrevet! Jeg har selv jobbet som pleieassistent i mange år både på en PUH-bolig og en psykiatrisk, det har vært så utrolig lærerikt og givende. Selvsagt er det slitsomt, mest slitsomt for hodet og tankene, men jeg ville ikke vært foruten. Det er ikke et yrke jeg vil ha resten av livet, jeg har bare hatt det som noe på si, men jeg beundrer de som brenner for det og jobber med det hele livet. Jeg har i alle fall lært utrolig mye.

    • Ja, det er veldig slitsomt for hodet og tankene i blant. Kjenner at jeg er veldig sliten i hodet etter jobbhelgen nå, men er godt å vite at jeg har hjulpet noen også:)

      Jeg skal ikke ha dette yrket for resten av livet selv, men som du sier så er det en utrolig lærerik og givende jobb å ha ved sidenav studiene. 🙂

  11. Veldig enig i det du skrive, Marita! 🙂

  12. Siv sier:

    Jeg tror det viktigste er å trives, og jeg merker jo at du gjør det! Når man trives blir man vel automatisk litt stolt og glad i jobben, og det er supert at noen gjør de viktige arbeidene med å passe på de som trenger det!!

  13. Anne sier:

    Helt enig med deg, dere gjør en fantastisk og ikke minst viktig jobb 🙂 Vær stolt av jobben din!

  14. Skjønner ikke hvorfor noen skal rakke ned på en slik jobb, den er jo utrolig viktig for samfunnet og virker veldig spennende og givende. Det er tøft gjort å jobbe slik, er nok ikke alle som hadde klart det heller.. ❤

  15. Syntes det er kjempe kult at du er så stolt av jobben din! Og om du trives med det du gjør, så er det aller viktigst! Og herregud, nei, det er ikke en uviktig jobb. Å hjelpe andre på den måten er jo noe av det viktigste du kan gjøre 🙂 Spør du meg!

  16. – Btw, du kan godt bruke de siste bildene med rød bukse ja ❤

  17. Veldig viktig jobb 🙂 Det er en tøff, men koselig jobb.. ❤ Stå på søteste Marita ❤

    SV: Lørdagen var strålende 🙂 Og i dag er været helt knall 😀

  18. Tonje sier:

    All ære til deg som har en så fantastisk og viktig jobb! Jeg har en enorm respekt for dere som har denne jobben 🙂

  19. Marit sier:

    Det er eb utrolig viktig og fin jobb. Jeg jobber som det samme og har det i over to år nå, det gir meg så utrolig mye tilbake og jeg føler jeg har vokst og blitt et bedre menneske 🙂

  20. Sv; Man høyrer jo om alle slags skrekkhistorier! Som det i Italia f.eks? Fem pleierske som fysisk mishandla gamle mennesker, drog dei i håret osv! Sjukt..

    Når det gjeld psykriati veit eg at dette ikkje hadde passa meg. Eg tar ting alt for lett til meg, og bekymrer meg mykje! Hadde eg hatt ein jobb som dette hadde det nok knekt meg! Du er så flink!

  21. Gunnhild sier:

    Kunne ikke vært mer enig med deg. Jeg jobber også med eldre mennesker på helg. Jobber på en bolig med mennesker med psykisk utviklingshemming jeg da. Ingen skal komme å si at vi har noen møkkajobber. De som mener det, kan få prøve seg en måneds tid selv, så ser de hvor mye glede en kan gi og få ved en sånn jobb, og hvor viktig det er at noen jobber med sånt 🙂

    • Veldig enig! Jeg kunne igrunn tenkt meg å jobbe på en bolig med mennesner med psykisk utviklingshemming, men nå har jeg jo denne helgejobben min på pleiehjemmet. Jeg skal utdanne meg til å bli lærer, men er takknemlig for å ha en slik flott jobb ved sidenav studiene. Man lærer så utrolig mye. Klart det er hardt til tider, men det er en grunn til at jeg fortsatt jobber der etter tre år:)

  22. Mia Kim sier:

    En lærer så mye av å se og oppleve mye. Den beste lærdommen man kan få i grunn. Jeg beundrer mennesker som deg som virkelig utretter noe. Du skal være stolt av deg selv! Du er flink, og det er noe de fleste kan drømme om 🙂

  23. Karoline sier:

    Du burde være stolt av jobben din, den betyr utrolig mye for ikke bare samfunnet, men for hvert enkelt menneske du er der for. De siste månedene jeg var hjemme så trente jeg på aldershjemmet like ved meg, og man så hvordan de lyste opp bare du satt av 5 min til å prate med de. Det er en fantastisk følelse 🙂

    • Gjett om jeg er stolt 🙂 Trente du på skedsmo pleiehjem eller? De setter så utrolig pris på å bli pratet med. Synd vi ikke har alt for god tid til det. Men når jeg jobber kveld, så er det ofte tid mellom kaffen og kveldsmat til å prate. Sitter å hygger oss sammen i stua og da sitter jeg bare lytter på historene dems fra gamledager. Er veldig koselig når det er folk der osm ikke har sett hverandre på lenge, men som var mye sammen da de var yngre. 🙂

  24. Synes det virker som en utrolig fantastisk jobb! Jeg kunne selv aldri jobbet som det pga ryggen min, men ikke alle kan passe til en slik type arbeid heller. Mine to bestevenninner jobber også som pleieassistent, og de trives begge utrolig godt 🙂

  25. Marlene sier:

    Syns det høres ut som et veldig givende yrke jeg altså, selv om det er et utrolig krevende et også, hvor vi rundt dere stiller høye krav. Føler jeg må være ærlig å si at det er desverre MANGE som ALDRI skulle blitt det, for de eier rett og slett ikke medfølelse osv, men jeg tror absolutt ikke du er en av dem assa Marita ^^ Selv er drømmen å bli psykolog 🙂

Legg igjen en kommentar her

