– JEG LEVER, PAPPA

I juni så leste jeg ut boka «Jeg lever, pappa». Det har vært en tung bok å komme seg i gjennom. For dere som ikke har hørt om boka, så er det en bok skrevet om hvordan Siri Marie Seim Sønstelie overlevde massakeren på Utøya fredag 22.juli, i tillegg til at hun forteller om tiden etter den mørkeste fredagen i hennes liv. Hun og faren har skrevet boka sammen. I boka så veksles det mellom Siri og farens opplevelser i timene massakeren pågikk og i tiden etter. Det er også skrevet noen sider i boka fra foreldrene som mistet sønnen sin Fredrik 22.juli og foreldrene som fikk hjem sine tre barn samme kveld. Begge foreldreparene kjente på smerten og frykten i timene de ikke visste om barna deres skulle overleve, men foreldrene til Fredrik fikk dessverre beskjeden om at deres sønn ikke kom tilbake i likhet med mange andre. Man får også lese om andre sterke AUF´ere som Siri, som kjemper for å komme tilbake til hverdagen.

Etter å ha lest ferdig boka innser jeg at det var tilfeldigheter som lekte på Utøya fredag 22.juli. Det var bare tilfeldigheter som gjorde at Siri overlevde. Det var vondt å lese denne boka for jeg visste at dette var ingen krim eller spenningsbok – dette hadde faktisk skjedd her i landet mitt for ca. ett år siden. Hele følelsesregisteret var med mens jeg leste denne boka. Jeg vil tro at det har vært litt terapi for Siri å skrive denne boka. Det å kunne sette ord på følelse rundt denne grufulle dagen og tiden etter. Dette er en bok jeg syntes folk bør lese. Jeg føler i alle fall jeg sitter igjen med en bedre forståelse om hva de direkte berørte opplevde den grufulle fredagen i fjor sommer.

Dette innlegget ble publisert i Film/Bøker/TV og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

17 svar til – JEG LEVER, PAPPA

  1. ★MK★ sier:

    Den høres kjempe bra ut! Kanskje ikke akkurat noe man leser på sengekanten, men allikevel noe man bør få med seg. Jeg får frysninger!

  2. vestfoldgirl sier:

    Denne skal jeg prøve å få lest, det er sikkert en kjempesterk bok.

  3. Anne sier:

    Denne boka skal jeg lese etter hvert. Skal lese den når Julie blir litt større, slik at rutinene er litt bedre på plass. Da vet jeg ca når jeg kan sette meg ned mens hun sover og så videre! Forferdelig det som skjedde i fjor. Helt uvirkelig rett og slett!

  4. Eva Beate sier:

    Det høres ut som en veldig spennende bok, og jeg kommer nok til å lese den en dag 🙂

  5. Siv sier:

    Kanskje jeg må lese den. Man skjønner mer etterpå. Og som du sier – det må vært litt godt å skrevet den!

  6. Marit sier:

    Jeg vet ikke om jeg er Følelsesmessig klar for å lese slike bøker enda.. Trenger å distansiere meg litt til.

  7. Regine sier:

    Kan tenke meg den var tung og rørende og lese ja.. eg leser sjeldent slik litteratur, orker ikkje utsette meg for det.. prøver og lese/se ting som gjør meg glad istedet då det ellers er så masse tungt i kverdagen. Håper helga di har vært fin så langt søte deg!

  8. Tonje sier:

    Spørs om jeg ikke må lese den jeg også… snart. PS! Fikk toppen i dag. Thank you! 🙂 Superkul.

  9. Fy søren..Vet ikke om jeg tør å lese den en gang jeg. Sikkert skikkelig sterk!

  10. IdaPida sier:

    jeg har lenge tenkt at jeg skal lese denne, men jeg går liksom å utsetter det fordi jeg vet det vil være utrolig tøft å lese når man vet at det er noe disse menneskene faktisk har opplevd.
    jeg var med på et spel i sommer med en som var på utøya, og det var utrolig sterkt å prate med en som var der ute..han hadde svømt i sikkerhet, men mange av de han hadde blitt kjent med kom jo aldri hjem.. </3

    • Ikkesant. Det var det som var så vondt når jeg leste boka. Jeg visste hele tiden i bakhodet at ikke dette var oppdiktet.. Jeg kjenner også Siri som har skrevet boka, så var sterkt å lese den pga det. Flere hun nevnte i boka som omkom var bekjente av meg også. Så var vondt. Men er en viktig bok å lese mener jeg 🙂

  11. Den boken vil jeg lese! Takk for tips ❤

  12. Lene sier:

    Jeg har hørt om boken, men ikke lest den selv enda.. men jeg skal. skjønner at det var tungt å lese den, og jeg kjenner på kroppen at det er tungt før jeg en gang har fått boken i min hender.

  13. En tung bok er det absolutt. Har lest den jeg og. Men jeg angrer ikke på å ha lest den<3

  14. Marlene sier:

    Kan tenke meg det er litt av en bok å lese ja, siden det ikke er oppdiktet, men faktisk noe ekte mennesker har opplevd 😦

  15. Veronica sier:

    Takk for tipset. Denne må leses!!

  16. Nina-Martine sier:

    Har hørt mye om denne boken, og det må jo være grusomt nok å bare lese den, vil ikke tenke på hvordan det er for de som har opplevd det 😥

Legg igjen en kommentar her

