DEN SKOTSKE METODEN

Dere kjenner kanskje «Den skotske metoden» bedre under navnet Storyline metoden. Da jeg og klassen min var i Skottland, nærmere bestemt Glasgow, så var vi så heldige som fikk møte grunnleggerne av Storyline metoden. Vi fikk ha workshop sammen med de i noen timer. Dette er en metode jeg absolutt har lyst til å prøve ut i praksis, og en metode jeg vil ta med meg videre når jeg har blitt lærer. Etter forespørsel fra noen lesere, så tenkte jeg at jeg kunne skrive storylinen vi hadde da vi var på studietur. Først og fremst så er nøkkelspørsmål viktig og bruke når man har storyline. Nøkkelspørsmål er noe læreren skal bruke underveis på elevene, for å få de inn på en «rett» vei.

1. Vi skulle bygge et hus i grupper. Vi fikk en skisse av et hus og et grønt pappark.

2. Etter vi hadde bygd huset, så skulle vi bestemme hvem som skulle bo i det. Hvilke relasjoner de skulle ha osv.

3. Så skulle vi lage de forskjellige menneske som bodde i huset. I tillegg skulle vi lage et kort med navn, alder, plass i familien, hobby/jobb, personlighet og egenskaper.

4. Etter vi hadde gjort dette, så skulle vi presentere familien vår til en annen gruppe. Tilslutt ble alle husene med menneskene plassert i et nabolag.

5. Når vi hadde gjort det, så fikk vi nøkkelspørsmål. F.eks: Hvilke positive og negative hendelser kan skje i nabolaget? 

Denne storyline metoden syntes jeg var veldig morsom og interessant, og ikke minst så var den lærerik. Jeg ser at denne metoden kan få frem ting som f.eks empati hos elevene. Dette er en storyline som kan få frem hva en god nabo er, hva et god menneske er, hvordan man kan takle negative hendelser og man kan også få frem mange forskjellige familierelasjoner.


Har dere hatt/prøvd storyline på skolen?

Dette innlegget ble publisert i Skole/Utdannelse/Praksis og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

19 svar til DEN SKOTSKE METODEN

  1. infernito sier:

    Dette har jeg alldri vært borti før, men det virker absolut spennende! 🙂

  2. Nina-Martine sier:

    Har aldri hørt om dette en gang. Og vet ikke om jeg helt skjønte det 100% heller, hahaha :p

    Sv; Gøy å se de igjen ja, synd jeg bare ikke lo noe særlig :p

    // Tusen takk 😀

    // Takk 😀

  3. Nina C. sier:

    Virker som en bra og spennende metode:) Tror ikke jeg har vært borti den før.

  4. Veronica S sier:

    Jeg ELSKER storyline, var noe av det kjekkeste vi gjorde..og en gang i 8 en i 9 og en i 10 klasse hadde vi. Vi hadde en om 2 verdenskrig, en om gamledager i Bergen og en om svartedauen mener jeg å huske. Var UTROLIG kjekt.

    • Det vil jeg tro at det var 🙂 Vi hadde det kun en uke på ungdomsskolen husker jeg 😉
      Men denne varianten jeg har skrevet om er kanskje litt uvanlig iforhold til hva norske skoler har brukt tenker jeg 😉

  5. Eva Beate sier:

    Ikke at jeg har fått helt taket på hva «storyline»-metoden er, så vil jeg bare si at jeg er for kreative metoder til å fremme unge menneskers evne til å samarbeide, være løsningsorienterte og sett teori ut i en form for praksis.

  6. Benedikte sier:

    Så spennende! Nei, tror ikke dette er noe jeg har vært med på.

  7. Jeg har selv aldri prøvd dette, men det er en spennende måte å jobbe med elevene på, selv om det har sine positive men også negative sider. 🙂 Likte opplegget her med huset da. Sikkert fint å bruke Storyline i for eks RLE-faget 🙂

  8. ★MK★ sier:

    Mener vi hadde litt om det på skolen kjenner iallefall til det=) Spennende og lærerrikt!

  9. Marlene sier:

    det hørtes morsomt og lærerikt ut! Aldri gjort noe slikt før jeg, men fikk utrolig lyst! ^^

  10. Trille sier:

    Dette var helt nytt for meg, og må si at jeg ikke helt skjønte greia før jeg så en kommentar over her. Tenker at jeg ikke ville ha fått så mye ut av oppgaven dere fikk, men derimot å ha det om 2. verdenskrig, Afghanistan, fattigdom og HIV/aids i Afrika. Kanskje om Apartheid også. Høres innmari spennende ut. 😀

  11. Lene sier:

    Dette har jeg aldri prøvd, men det høres jo veldig gøy, spennende og lærerikt ut. En artig oppgave:)

  12. Regine sier:

    Eg har aldri prøvd det, men det virka veldig gøy – så smart og fin metode!
    God helg fine du!

  13. Siv sier:

    Så det er for småbarn altså? For å lære dem om relasjoner og sånt? Så spennende! Selv trodde jeg først det var en læringsmetode for å lære seg fagstoff på en enklere måte, hahah! Men dette virker jo som en veldig kreativ læringsprosess!! 😀

    Ps. SUUUPERFLOTT header, wiiiihuuu!

    • Akkurat den typen vi brukte kan bruke på grunnskolen, men storyline kan brukes helt opp til videregående og med voksne også. Man kan feks. ha det om vikingtiden, 2.verdenskrig, amazonas osv. 🙂
      Åh, tusen takk 🙂

  14. glorie sier:

    hmm så spennende, men har aldri vært borti det selv!

  15. SV: Ja det må du virkelig 😉 Bare å glede seg søta ❤

  16. vestfoldgirl sier:

    Jeg har aldri hørt om dette, men det hørtes interessant ut!! God helg 🙂 Fin header forresten 🙂

Legg igjen en kommentar her

