Kontaktlærer til høsten – Og jeg gleder meg!

Fra og med 1.august starter jeg som kontaktlærer på en barneskole. Jeg er utrolig stolt av at jeg allerede har lærerjobben i boks. Fire år på grunnskolelærerutdanningen er snart omme, og om noen få måneder står jeg klar til å ta i mot mine egne elever. Jeg gleder meg ufattelig mye til å starte opp som lærer på fulltid. I mine øyne har jeg fått verdens beste jobb til høsten!  Men med jobben følger det med svært stort ansvar! Jeg ser på det som en stor ære å få lov til å bli lærer. Jeg er klar over ansvaret, og jeg lover å gjøre mitt allere best for å gi elevene mine den opplæringen og tryggheten de fortjener.

Læreryrket er vel så og si det mest diskuterte yrket i media for tiden, og alle har en mening om skolen.  Selv om jeg gleder meg til å begynne som lærer, kjenner jeg litt på alt det negative som blir sagt om skolen. Det går nesten ikke en dag uten at skolen blir snakket ned, og jeg kjenner at jeg blir trett av det. Regjeringen, KS og «mannen på gata» har sine meninger og forslag om hvordan vi skal få til en bedre skole i Norge. Men det irriterer meg noe vanvittig er at de faktisk ikke spør de som jobber i skolen! De mener mindre ferie og mer etterutdanning av lærere er svaret, men det finnes jo allerede hundrevis av lærere som har studert i både 4, 5, 6 og 7 år. Jeg tror at de som jobber i skolen gjør sitt beste ut i fra tiden og ressursene de har.  Jeg skulle ønske at media sluttet å snakke ned læreryrket, for jeg tror det er færre og færre som får lyst til å bli lærer – kanskje Norge nettopp mister mange fremtidige «drømmelærere» på grunn av det.

Jeg skulle ønsket det ble trukket frem flere gode sider ved skolen, for det finnes så utrolig mange flotte lærere, assisenter og rektorer. En av grunnene til at jeg faktisk valgte læreryrket var nettopp på grunn av lærerne mine. Flotte og gode Kari, som jeg hadde på småtrinnet, og den varme og inspirrende Ingebjørg som jeg hadde på mellomtrinnet. Videre gjennom skoleløpet møtte jeg på dyktige lærere som skapte et godt klasse – og læringsmiljø. Det er så mange jeg vil takke for at jeg fikk en så fin skolegang. Takk Kari, Ingebjørg, Ingvild, Anders, Anne Cathrine, Rune, Runar, Ulrikke, Line og Jan Erik. Jeg håper at jeg kommer til skape like godt læringssmiljø for mine elever som dere gjorde for meg.

Til høsten vil Norge få mange flotte, dyktige og reflekterte nyutdannende grunnskolelærere. Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg og mine medstudenter kommer til å gjøre en knallgod jobb når vi kommer ut. Det er mange heldige elever som vil møte drømmelæreren sin til høsten. 

 

Dette innlegget ble publisert i Skole/Utdannelse/Praksis og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Kontaktlærer til høsten – Og jeg gleder meg!

  1. MK sier:

    Jeg her helt enige med deg, det er helt feil fokus. Og det må gjøres noe! Gratulerer med jobb og håper du vil trives bra i yrket ditt =)

  2. Marlene sier:

    gratulerer så masse med jobben, og jeg tror du kommer til å bli en allertiders lærer, for du har den gnisten i deg, at du brenner for yrket ditt, og da er elevene veldig heldig som får nettopp deg ❤

  3. Siv sier:

    JA!!!! HEI OG FLOTT INNLEGG!! Gratulerer x2 og du er flink! Takk for sist og alt sånt! 😀 amen, bare!

Legg igjen en kommentar her