NOEN BØKER BØR EN SMAKE PÅ-ANDRE BØR EN SLUKE-NOEN KAN TYGGES OG FORDØYES

Nå har jeg nettopp lest ut den ene boka jeg fikk til jul. Jeg har smålest litt i ny og ne mellom alt annet som har foregått samtidig som jeg egentlig ikke ville bli ferdig med boka fordi jeg likte den så godt. Boka jeg har lest er Biens hemmelige liv av Sue Monk Kidd.

Om boka:
Bienes hemmelige liv er den kritikerroste romanen om fjorten år gamle Lily Owen, som flykter fra sin brutale far. Sammen med barnepiken, som også er på rømmen, søker hun tilflukt hos tre frodige birøkterkvinner. I dette varme kvinnefelleskapet finner Lily kjærligheten, trygghet og svar på fortidens gåter. Med summende bier og en svar madonna i bakgrunnen staker hun etter hvert ut en ny fremtid.

«Bedre blir det knapt… Bildene, stemningen, følelsene spretter opp fra sidene, her er det herlig å være. Leseropplevelser som denne er det langt mellom» – Haugesunds avis.

Min mening om boka:
Før jeg leste boka hadde jeg sett filmen med samme navn. Bienes hemmelige liv ble nemlig filmatisert i 2008 med blant annet Alicia Keyes, Dakota Fanning og Queen Latifah. Jeg elsket filmen, så jeg hadde med andre ord store forventninger til boka. Men som det oftes sies så er bøkene bedre enn filmene. Denne boka var ingen unntak. Boka var flere hakk bedre og man levde seg virkelig inn i historien om Lily Ownes, Rosaleen og  søstrene August, June og May Boatwright. Jeg var virkelig i et med boka da jeg leste den. Det var faktisk en fordel å ha sett filmen først, for jeg så for meg scenene i boka enda bedre. Jeg anbefaler dere både å lese boka og se filmen Bienes hemmelig liv. Boka og filmen er rett og slett fantastisk.

Lest boka/sett filmen?

Dette innlegget ble publisert i Film/Bøker/TV og merket med , , . Bokmerk permalenken.

24 svar til NOEN BØKER BØR EN SMAKE PÅ-ANDRE BØR EN SLUKE-NOEN KAN TYGGES OG FORDØYES

  1. vestfoldgirl sier:

    Jeg har hverken lest boka eller sett filmen, men den hørtes fin ut! Jeg har hørt andre skryte av den og, så jeg må prøve å få lest den 🙂
    Sv: Tusen takk, det var hyggelig å høre !!

  2. Nina-Martine sier:

    Har verken lest boka eller sett filmen!

  3. Veronica S sier:

    Jeg har sett filmen og den var helt fantastisk. Lurt på flere ganger å lese boken..kanskje jeg skal det!! Likte i allefall filmen utrolig godt!

    SV: Tusen takk for fin kommentar på bloggen min;)

  4. Regine sier:

    Åå, den virker jo veldig bra – tusen takk for godt tips!! 🙂

  5. Marit sier:

    Verken sett eller lest, men har hørt om 😉

  6. Tonje sier:

    Åhh..favorittboken min! Så kjekt at du likte den du også.

    • Åh, det er nok en av mine favorittbøker også. Jeg likte filmen utrolig godt også, men boka var jo mange hakk bedre. Har du sett filmen også?
      Følte når jeg leste boka at jeg virkelig var tilstede i hendelsene siden jeg har sett filmen og:)

      • Tonje sier:

        Yes jeg har sett filmen også. Men helt enig med deg i at boken var bedre 🙂 men boken er som sagt en favoritt.

  7. Har lese boka på engelsk! Likte den igrunn ganske godt 🙂 Har dog ikkje så mykje tid til overs for bøker (eg er meir film-jente-typen!).

  8. Nina C. sier:

    Må få lest den én gang:)

  9. Lene sier:

    Jeg har sett filmen, og den likte jeg veldgi godt. Men er vel ofte slik at bøkene er bedre enn filmene, men synd det skal være slik.

  10. Hedda sier:

    Åh, så herlig tips! Boken og filmen virker utrolig bra. DA vet jeg hva jeg skal fordype meg i både i bok og lerret når det blir studiefri. Takk! 🙂 Er forresten ny leser her, og må si bloggen din er bra. Gleder meg til å følge videre. Han en super fin dag!

  11. Denne har jeg hørt mye bra om, men har selv ikke lest den enda.. Takk for tips, Marita ❤

    SV: Flink du er.. Hvilket tema jobber dere med nå da?

    • Vi har vært på praksisskolen og hatt en brøktest i 7.klasse. Dette mappekravet skal handle om barns brøkforståelse og kompetanse. Vi skal drøfte og analysere svarene, stille resultatene frem i diagram osv. I tillegg skal vi jobbe med misoppfatninger innenfor brøk. 🙂

  12. Har verken lest eller sett, men kanskje jeg bør det 🙂

  13. Har hverken sett filmen eller lest boken :-/
    sorry snupp, har glemt det helt bort.. Lover å svare idag!! <3<3

  14. Har faktisk verken sett eller lest den 😮 har den stående hjemme i Norge, så får få mamma til å ta den med neste gang om den er så bra som du sier 😀

  15. Anette sier:

    Har verken hørt om filmen eller boken 😮

  16. LISAA sier:

    åå ja, Jeg har både lest boka og sett filmen! Og jeg er heelt enig med deg; fantastisk!! 🙂

Legg igjen en kommentar her